Folie do przyciemniania szyb

Przyciemnianie szyb to bardzo popularna stylizacja aut, która znajduje uzasadnienie zarówno w aspekcie praktycznym, jak i wizualnym. Uatrakcyjnienie wyglądu pojazdu to jedna z korzyści przyciemniania, jednak bez wątpienia nie jedyna. Największymi są bezpieczeństwo, komfort podróżowania oraz prywatność. Folie tego typu odbijają znaczną część promieniowania słonecznego, zapobiegając nadmiernemu nagrzewaniu się wnętrza pojazdu, tym samym chroniąc podróżujących przed promieniowaniem UVB i UVA. Jest to szczególnie przydatne, gdy podróżujemy z dziećmi czy czworonogami. Przyciemnianie szyb wpływa na bezpieczeństwo pasażerów również w sytuacji, gdy dochodzi do wypadku. W zależności od preferencji możemy skorzystać z różnych stopni przyciemniania folii – od opcji w delikatnej szarej poświacie poprzez folie zwiększające anonimowość i komfort po prawie czarne wpuszczające do wnętrza auta jedynie 5% światła. W Polsce przyciemnianie szyb jest regulowane prawem.

Produkty

3M Black Shade

Seria folii do przyciemniania szyb. Ekonomiczna technologia o wysokich parametrach termokurczliwości stanowi ciekawą propozycję estetycznego wyglądu auta z zachowaniem efektu redukcji nagrzewania wnętrza. Zbudowana z niemetalizowanego barwionego poliestru nie zakłóca działania telefonów komórkowych, GPS-ów ani odbioru radia satelitarnego. Folie te blokują niemal całkowicie promienie UVA i UVB, które są główną przyczyną odbarwiania się materiałów (np. tapicerki). Posiadają również powłokę odporną na zarysowania i kilka stopni przyciemnienia w odcieniu węgla drzewnego.

Black Shade występuje w czterech stopniach przyciemnienia:

  • Black Shade 5 (BS 5)
  • Black Shade 15 (BS15)
  • Black Shade 30 (BS 30)
  • Black Shade 45 (BS 45)

3M FX - ST

Folie przeciwsłoneczne są proste w obsłudze i wykonane z niemetalizowanego, barwionego poliestru, dlatego nie zakłócają działania telefonów komórkowych i GPS-ów ani odbioru radia satelitarnego. Zostały zaprojektowane głównie po to, aby zredukować poziom nasłonecznienia i nagrzewania wnętrza pojazdu, chronić pasażerów na tylnych siedzeniach pojazdów przed nadmiernym ciepłem i oślepieniem promieniami słonecznymi.

Blokują niemal całkowicie promienie UVA i UVB, które są główną przyczyną odbarwiania się materiałów (np. tapicerki). 3M™ FX ST blokują do 45% całkowitej energii słonecznej przenikającej przez szyby pojazdu, zapewniając efekt chłodu. To doskonałe rozwiązanie dla wszystkich, którzy chcą zminimalizować koszty materiału, zachowując przy tym najwyższą jakość.

3M FX ST występuje w czterech stopniach przyciemnienia:

  • FX–ST 5
  • FX–ST 20
  • FX–ST 35
  • FX–ST 50

Symulator folii przyciemniających 3M

FX ST: Black Shade:    

Efekt wewnątrz

Charakterystyka - samochodowe folie przeciwsłoneczne


Przenikanie światła widzialnego Odbicie światła widzialnego Odbicie całkowitej energii słonecznej Redukcja nagrzewania Odbicie promieniowania UV Redukcja odblasków
Szyba bezbarwna (6mm) 89% 8% 19% - 38% -
FX ST 5 4%% 5% 46% 33% 99% 95%
FX ST 20 23% 5% 40% 26% 99% 74%
FX ST 35 33% 5% 37% 22% 99% 53%
FX ST 50 44% 6% 31% 15% 99% 39%
BS 5 6% 5% 43% 30% 99% 94%
BS 15 14% 5% 40% 26% 99% 86%
BS 30 31% 6% 35% 20% 99% 69%
BS 45 44% 5% 32% 16% 99% 56%

Przyciemnianie szyb a regulacje prawne

Przyciemniając szyby w pojeździe, nie możemy zapominać o obowiązujących przepisach regulujących pole widzenia kierowcy. Są one w tej kwestii jasne i precyzyjne.

Pierwszym z nich jest art. 66 Ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym, który mówi między innymi, że „pojazd powinien być tak skonstruowany, aby zostało zapewnione dostateczne pole widzenia kierowcy”. Z kolei norma branżowa BN-76/3626-07 określa pole widoczności kierowcy w obrębie 180 stopni, co oznacza, że jakiekolwiek przyciemnianie szyby czołowej oraz przednich bocznych jest absolutnie niedozwolone.

Dokładne parametry przepuszczalności dla szyb czołowej i przednich bocznych normuje rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002, które mówi, iż „przednie i przednie boczne powinny mieć współczynnik przepuszczania światła nie mniejszy niż 70%”. Nie oznacza to jednak możliwości przyciemniania o 30%, ponieważ szkło używane do wykonania szyb również jest fabrycznie przyciemniane.

W przypadku tylnych szyb przepisy nie są już tak restrykcyjne. W zasadzie kierowca ma dowolność w ich przyciemnianiu, pod warunkiem że samochód jest wyposażony w dwa zewnętrzne lusterka boczne. Folie stosowane do przyciemnia szyb powinny posiadać specjalny atest Instytutu Szkła i Ceramiki ISiC.

1. PRAWO O RUCHU DROGOWYM art. 66 ust. 1 pkt. 5
(Dz. U. nr 98 poz. 602 – wraz z późniejszymi zmianami) „Pojazd uczestniczący w ruchu drogowym ma być tak zbudowany, wyposażony i utrzymany, aby korzystanie z niego zapewniało dostateczne pole widzenia kierowcy oraz łatwe, wygodne i pewne posługiwanie się urządzeniami do kierowania, hamowania, sygnalizacji i oświetlenia drogi przy równoczesnym jej obserwowaniu”.

2. ROZPORZĄDZENIE MTiGM z 1997 r. W SPRAWIE
WPROWADZENIA OBOWIĄZKU STOSOWANIA POLSKICH NORM BRANŻOWYCH

(Dz. U. 160 – z późniejszymi zmianami) BN-76/3626-07
„Kierowca auta osobowego musi ze swego miejsca mieć niczym nie ograniczone pole widzenia w obrębie kąta 180 stopni od 90 stopni z lewej strony przez przód do 90 stopni z prawej strony”.

3. REGULAMIN nr 46 EUROPEJSKIEJ KOMISJI GOSPODARCZEJ ONZ
Wymagane pola widzenia kierowcy: „Do przodu od miejsca kierowcy w promieniu 180 stopni i do tyłu w lusterka wsteczne i wymóg wyposażenia pojazdu w lusterko wsteczne po prawej stronie pojazdu, o ile lusterko wewnętrzne nie zapewnia dostatecznej widoczności do tyłu”.

4. REGULAMIN nr 43 EUROPEJSKIEJ KOMISJI GOSPODARCZEJ ONZ
„Na szybach innych niż przednie i nie mające wpływu na pole widzenia kierowcy można stosować przyciemnienia o przepuszczalności światła mniejszej 70%”.

Centrum Ustawień Prywatności

Niezbędne

Pliki cookie niezbędne do prawidłowego funkcjonowania witryny.

gdpr, wordpress_test_cookie

Dodatkowe

Służą one do śledzenia interakcji użytkownika i wykrywania potencjalnych problemów. Pomagają nam ulepszać nasze usługi, dostarczając analityczne dane o tym, jak użytkownicy korzystają z tej witryny. Dzięki nim możliwe jest także dostarczanie użytkownikom spersonalizowanych treści reklamowych.

_ga, _gid, _gat, _gat_gtag_